Alusliikenne vilkastui pandemian jälkeen

Satama kasvatti maasähkön tarjontaa Länsisatamaa käyttäville aluksille. Helsingin reiteillä aloitti useampikin entistä ympäristöystävällisempiä aluksia. Silti alusliikenteen hiilidioksidipäästöt kasvoivat satama-alueilla 23 %.
Helsingin satama-alueen lähtevä ja saapuvan alusliikenteen aiheuttamat hiilidioksidipäästöt vastaavat noin 80 % satama-alueen vuosittaisista kokonaispäästöistä. Siksi niiden vähentäminen on keskeistä ilmastotavoitteiden kannalta. Hiilineutraali Satama -ohjelman tavoitteena on vähentää aluspäästöjä kaikkiaan 25 % vuoteen 2030 mennessä.
Hiljaisempien korona-aikojen jälkeen vuonna 2022 myös sataman matkustajaliikenne vilkastui, joskin koronapandemia vaikutti edelleen alusten liikennöintitiheyteen. Matkustajien määrä kaksinkertaistui verrattuna edelliseen vuoteen. Aluskäyntejä oli yhteensä 7 583 kappaletta, mikä on 5,2 % enemmän kuin edellisenä vuonna.
Liikenteessä aloitti syyskuussa Finnlinesin hybridi-roro Finneco 1 ja joulukuussa Tallinkin MyStar –alus. Niillä on monia entistä ympäristöystävällisempiä ominaisuuksia.
Lue lisää Finnlinesin laivaston suurimmista ja energiatehokkaimmista Finneco aluksista.

Alusliikenteen päästöt
Vuonna 2022 alusten hiilidioksidipäästöt satama-alueella olivat 63 400 tonnia, mikä on 11 800 tonnia (23 %) enemmän kuin edellisenä vuonna.
Aluksen nettotonnia kohden hiilidioksidipäästöt olivat Helsingin satama-alueilla 0,61 CO2-tonnia/1000 NT. (+6 %)
Helsingin Satama etenee kohti hiilineutraaliustavoitteitaan alusliikenteen osalta mm. rakentamalla lisää maasähkövalmiuksia laituripaikoille, mahdollistamalla vaihtoehtoisten polttoaineiden saatavuuden Helsingin satamissa sekä jatkamalla aluksille suunnattua ympäristöalennusohjelmaansa.
- Maista aluksille syötettävän sähkön jakelulaitteistojen asennukset valmistuivat joulukuussa Länsisatamassa, Länsiterminaali 2:n molemmin puolin. Käyttöönoton jälkeen Helsingissä on tarjolla maasähköä kaikille keskustasatamien linjaliikenteen aluksille, jotka käyvät Helsingissä säännöllisesti ja viipyvät laiturissa pidemmän aikaa. Tämä tarkoittaa jatkossa merkittäviä paikallisia ilmanpäästövähennyksiä, kun Helsingissä yöpyvät Tallinnan liikenteen alukset kytkeytyvät maasähköön.
Lue lisää Sataman nettisivuilta maasähköstä.Maissa tuotetun sähkön tarjoaminen aluksille nostaa Helsingin Sataman sähkön käytön määrää, kun energiankäyttöä siirtyy varustamojen energiataseesta satamalle. Satamayhtiön kasvava sähkönkulutus on kuitenkin tältä osin ympäristön kannalta toivottu kehityssuunta, sillä sataman hankkima maasähkö on tuotettu 100 % hiilivapaasti, eikä se aiheuta laivan apukoneiden tuottaman energian kaltaisia päästöjä satama-alueella, lähellä asutusta.
- Helsingin Satama jatkoi ympäristöalennusohjelmaansa, jolla kannustetaan mm. aluskannan uudistamiseen ja ottamaan käyttöön ympäristöystävällisempää teknologiaa. Aluskäyntimaksusta voitiin myöntää alennusta linjaliikenteen alukselle, jonka ympäristöön kohdistuvat vaikutukset ovat satamassa ollessaan pieniä tai joka kehitystoimenpitein merkittävästi vähentää vaikutuksiaan. Maksimialennusprosentti nostettiin vuonna 2022 seitsemästä kahdeksaan. Tukea myönnettiin vuoden aikana kaikkiaan 19 alukselle, lähes 367 000 euroa (2021: 237 000 e).
Laivajätteet
Helsingin Satama tarjoaa kansainvälisille risteilyaluksille jäteneuvontapalveluja.
Helsingin Sataman jokaisella laiturilla on mahdollisuus jättää jätevedet suoraan kaupungin viemäriverkkoon, minkä kautta ne menevät Helsingin Seudun Ympäristöpalveluiden (HSY) käsittelyyn. Jätevesien jättämisestä ei edelleenkään peritä erillistä maksua No Special Fee -järjestelmän mukaisesti.
Vuonna 2022 Helsingin Satama otti vastaan
- alusten jätevesiä 232 700 m3 (2021:129 300 m3),
- aluksista peräisin olevia öljyisiä vesiä 2 000 tonnia (2021: 909 ton),
- kiinteitä alusjätteitä 700 tonnia (2021: 44 ton).
Helsingissä säännöllisessä linjaliikenteessä kulkevat alukset, kuten esim. Tukholman ja Tallinnan reitillä liikennöivät matkustaja-autolautat ovat solmineet jätehuoltosopimuksensa suoraan jätehuoltoyrityksen kanssa. Helsingin Satama välittää jätehuollon lähinnä kansainvälisille risteilyaluksille ja joillekin rahtialuksille.
- Helsingin Satama kilpailutti syksyllä kiinteistöjen sekä satamissa vierailevien alusten jätehuollon, ja ensimmäistä kertaa kaluston vähäpäästöisyys nostettiin mukaan kilpailutuksen laatukriteereihin. Lokakuun alusta lähtien Helsingin Satamassa jätteet kerätään aina vähäpäästöisellä kalustolla.
Lue lisää jätehuollon kilpailutuksesta.