Entistä monipuolisempia palveluja

Olympiaterminaalin aulatila ja sen merinäköala avartuivat remontissa.

Seitsemänkymmentä vuotta täyttänyttä Olympiaterminaalia remontoitiin ja juhlittiin. Olympiaparkki liitettiin satamapysäköinnin ennakkovarausjärjestelmään. Matkustajapalveluita tarjottiin entistä monipuolisemmin joka laivaterminaalilla.

Koronavuosiin verrattuna vapaa-ajan matkustus elpyi melko hyvin ja vapaa-ajan matkustajien määrät lähentelivät kesän lopulla koronaa edeltävää aikaa. Työmatkustuksen kysyntä oli stabiilimpaa. Siinäkin nähtiin piristymistä koronavuosiin, joskaan se ei ole palannut aivan koronaa edeltävälle tasolle.

Vaikka kasvavat matkustajamäärät ovatkin merkki palautumisesta kohti normaalia, laivoilta suulta osin yhä puuttuvat kuitenkin tietyt matkustajaryhmät, esimerkiksi aasialaiset turistit ja vanhemmat ikäluokat.

Matkustajatyytyväisyys

Helsingin Satama kerää kuukausittain lähteviltä matkustajilta käsityksiä matkustajakokemuksesta. Tietojen perusteella on mahdollista ymmärtää matkustajien tarpeita paremmin ja kehittää tiloja ja palveluja vastaamaan niitä.

Kokonaistyytyväisyys on laskenut hieman pandemiavuosista, mutta se on yhä koronaa edeltävää aikaa paremmalla tasolla. Pandemia-ajan alhaisemmat matkustajamäärät näkyivät myönteisesti matkustajatyytyväisyyden eri osa-alueissa, koska tiloissa oli väljää.

Matkustajakokemuksissa on suuria eroja eri terminaalien välillä. Länsiterminaali 2 kokonaisuutena sai jälleen erityisen hyvät arviot.

  • Matkustajatyytyväisyyden kokonaisarvosana oli vahva 4.13 asteikoilla 1-5. (Poikkeuksellisten olosuhteiden takia tulos ei ole täysin vertailukelpoinen edellisen vuoden kanssa. 2021: 4.18)
  • Matkustajakokemusta kuvaava suositteluindeksi NPS säilyi hyvällä tasolla ja oli 39. (Poikkeuksellisten olosuhteiden takia tulos ei ole täysin vertailukelpoinen edellisen vuoden kanssa. 2021: 41)

Koronapandemian ajan vähäiset matkustajamäärät ja tiedonkeruun painottuminen koko ajan avoinna olleeseen Länsiterminaaliin 2 ovat syitä, miksi vuoden 2022 tulokset eivät ole suoraan verrattavissa aikaisempiin vuosiin.

Palvelut monipuolistuivat

Terminaaleilla tarjottavia palveluita monipuolistettiin yhdessä useiden yhteistyökumppanien kanssa. Matkustajat saivat käyttöönsä mm. Hetzin autonvuokrauksen ja eOmistaja löytötavarapalvelun. Avustettavien matkustajien palvelua parannettiin ottamalla Länsiterminaali 2:lla käyttöön uusi sähkökäyttöinen kuljetusvaunu.

Yhteistyö sopimustaksiyhtiöiden kanssa kilpailutettiin Länsisatamassa ja Katajanokalla. Sopimusyhteistyöllä varmistetaan laadukkaat ja luotettavat taksiliikenteen jatkoyhteydet laivaterminaaleilla.
Lue lisää sopimustakseista. 

Sataman saattoliikenteestä toteutettiin konenäkö- ja datankeruuprojekti. Lisäksi selvitettiin mahdollisuutta tasoittaa matkustajaterminaalien ruuhkahuippuja matkustajille tarjottavan digitaalisen palvelun avulla.

Pysäköinti

Ravintolapalvelut ja elämyksellisyys

  • Olympiaterminaali ylsi 70 vuoden ikään, minkä kunniaksi terminaalilla järjestettiin heinäkuussa kaikille avoin syntymäpäivätapahtuma ja avattiin valokuvanäyttely terminaalin ensimmäisistä vuosista.
  • Katajanokan terminaalin uudistettu bistroravintola avattiin kesällä laajentamaan ruokailuvaihtoehtoja terminaalilla.
  • Yleisö- ja yksityistapahtumien järjestämistä pilotoitiin eri matkustajaterminaaleilla. Tavoitteena oli selvittää miten terminaalitiloja voisi käyttää entistä monipuolisemmin silloin kun tilat eivät ole matkustuskäytössä.

Infra- ja kiinteistökehitys

Remontin jälkeen matkustajat arvioivat Olympiaterminaalin sisustusta, wc-tiloja ja istuinpaikkojen saatavuutta aiempaa positiivisemmin.

 

  • Olympiaterminaalin lähtöaulan ja matkustajakäytävän remontti valmistui toukokuussa kesäsesongin alla. Aulatila sai kevään aikana ansaitun ilmeen kohotuksen, joka suosii alkuperäistä matkustajapaviljongin tunnelmaa. Viihtyisyyden lisäksi parannettiin myös käytännöllisyyttä, energiatehokkuutta ja matkustajaturvallisuutta.
    Lue lisää Olympiaterminaalin remontista. 
  • Loppuvuodesta valmistui sataman terminaalirakennusten ja Satamatalon energiankäytön tehostamisen projekti, jossa talotekniikkaa optimoitiin ja uusittiin. Projektissa vähennettiin energiankulutusta ja lisättiin itse tuotetun, uusiutuvan energian määrää. Länsiterminaali 2 osalta projekti valmistui helmikuussa, Katajanokan terminaalin osalta elokuussa ja Olympiaterminaalin sekä yhtiön pääkonttorin Satamatalon osalta joulukuussa.
    Lue lisää terminaalien energiatehokkuuden optimoinnista. 
  • Länsiterminaali 2 molemmin puolin sijaitseville laitureille rakennettiin maasähköliitännät. Maalla tuotetun sähkön käyttö aluksessa vähentää merkittävästi ilmanpäästöjä, kun alus on satamassa.
    Lue lisää uusista maasähköliitännöistä. 

  • Suunnittelu käynnistettiin maasähkön tarjoamisesta kansainvälisen risteilyliikenteen käyttöön Hernesaaressa.