Oman toiminnan hiilijalanjälki pieneni 15 %
Helsingin Satama vei matkustajaterminaalien energiatehokkuusremontin päätökseen vuoden lopussa. Satamayhtiön energiankulutus pysyi edellisen vuoden tasolla. Sähkönkulutus kasvoi ja lämmönkulutus pieneni.
Sataman oman toiminnan osalta hiilineutraaliutta tavoitellaan uuden strategian myötä entistä tiiviimmässä tahdissa, jo vuonna 2025. Satama etenee kohti tavoitettaan parantamalla energiatehokkuutta, siirtymällä LED-valaistukseen, tehostamalla lämmön kierrätystä ja talteenottoa, parantamalla kiinteistöjen resurssitehokkuutta ja lisäämällä omaa aurinkoenergian tuottoa.
- Helsingin Satamalle myönnettiin Port Environmental Review System (PERS) sertifikaatti keväällä 2022. Se antaa satamille selkeät ympäristötavoitteet, jotka perustuvat jatkuvan kehittämisen periaatteeseen.
Oma energiantuotanto
Helsingin Satama lisäsi omaa uusiutuvan sähkön tuotantoaan. Aurinkopaneeleja on Vuosaaren satamassa melumuurilla sekä Tullirakennuksen katolla. Länsisatamassa paneelisto löytyy Länsiterminaali 2:n matkustajakäytävän katolta ja tuorein paneelisto asennettiin Olympiaterminaalin katolle vuoden lopulla 2022. Uuden paneeliston nimiellisteho on 250 kWp ja arvioitu tuotto-odotus n. 200 MWh vuodessa.
Kaikkiaan Helsingin Satama tuotti uusiutuvaa sähköä yhteensä 197 MWh (2021: 190 MWh).
Kiinteistöjen energiankäyttö
Helsingin Satama siirtyi hankkimaan hiilivapaata sähköä jo vuonna 2020 ja jatkoi edelleen käytäntöä vuonna 2022. Sataman osalta hiilidioksidipäästöjä syntyikin lähinnä kiinteistöjen lämmityksestä.
- Sataman kokonaisenergian käyttö vuonna 2022 oli 24 700 MWh (+ 0 %), mistä hiilivapaan energian osuus oli 65 %. (2021: 59 %)
- Hiilidioksidipäästöjä syntyi 1 500 tonnia (- 15 %).
Vaikuttavia toimenpiteitä
- Edellisen vuoden syksyllä käynnistetyn matkustajaterminaalien energiatehokkuusprojektin läpivienti oli vuoden 2022 merkittävin Sataman hiilidioksidipäästöjä vähentävä toimenpide. Projektin ansiosta Helsingin Sataman omien hiilidioksidipäästöjen odotetaan pienentyvän vuosittain jopa viisisataa tonnia, ja energiasäästöt näkyvät täysimääräisenä vasta vuoden 2023 luvuissa.Terminaalien talotekniikkaa optimoitiin käytön tehostamiseksi ja vanhoissa kiinteistöissä myös uusittiin tekniikkaa ja laitteita. Samalla lisättiin itse tuotetun, uusiutuvan energian määrää.
Lue lisää energiatehokkuusremontista - Vuonna 2021 alkanut laaja Vuosaaren satama-alueen valaistuksen päivitys valmistui 2022. Projektissa kaasupurkausvaloja vaihdettiin energiatehokkaiksi LED-valoiksi. Uusi valaistus tulee säästämään vuosittain n. 830 MWh.
- Helsingin Satama jatkoi oman autokantansa sähköistämistä ja kasvatti latausinfraa sekä Eteläsatamassa että Vuosaaren satamassa. Kun rakennetaan kestävämpää liikkumista ja hiilineutraalia satamaa, sataman oman henkilökunnan, sidosryhmien ja matkustajien liikkumisen sähköistymisellä on iso merkitys. Liikenteen sähköistymisen edellytys on kattava latausverkko.
Lue lisää Sataman autokannan sähköistämisestä. - Projektiammattilaiset ry (PRY) palkitsi lokakuussa kunniamaininnalla Ramboll Oy:n Väylävirastolle, Helsingin Satamalle ja Helsingin kaupungille toteuttaman, vuonna 2021 valmistuneen projektin Vuosaaren sataman ja meriväylän syventämisestä. Huomionarvoisena pidettiin, että näissä projektissa painottui kestävän kehityksen ja luonnon monimuotoisuuden tavoitteet.Lue lisää palkinnosta.