Ympäristövastuu – vilkastunut liikenne kasvatti hiilidioksidipäästöjä
Liikenteen vilkastuttua koronavuosien jälkeen myös satama-alueen absoluuttiset hiilidioksidipäästöt kasvoivat edellisestä vuodesta. Silti päästövähennystyö etenee suunnitelmien mukaan.
Hiilidioksidi (CO2) on ihmisen tuottamista kasvihuonekaasuista merkittävin ja kansainvälisessä logistiikassa sen tuottamisesta ei vielä ole pystytty irtautumaan, vaikka esimerkiksi meriliikenteessä ympäristöystävällisempiä uudistuksia tehdään kasvavalla tahdilla.
Helsingin Satama haluaa olla yhdessä kumppaniensa kanssa toteuttamassa ratkaisuja, jotka vievät Suomen elinkeinoelämää ja merenkulkualaa kohti hiilineutraaleja kuljetuksia ja merimatkailua.
Helsingin Sataman merkittävimmät ympäristötavoitteet on kuvattu Hiilineutraali Helsingin Satama -manifestissa. Vuonna 2022 Satama kiristi entisestään hiilineutraaliustavoitteidensa aikataulua niin, että vuoden lopussa tavoitteet olivat:
- Aluspäästöjä vähennetään 25 prosenttia vuoteen 2030 mennessä
- Raskaan liikenteen päästöjä vähennetään 60 prosenttia vuoteen 2035 mennessä.
- Satama-alueiden työkoneiden päästöjä vähennetään 60 prosenttia vuoteen 2035 mennessä.
- Helsingin Satama on hiilineutraali omien päästöjensä osalta vuoteen 2025 mennessä.
Helsingin satama-alueiden hiilidioksidipäästöt muodostuvat alus- ja työkonepäästöistä, kumipyöräliikenteen päästöistä sekä satamayhtiön oman toiminnan päästöistä. Selvästi merkittävin rooli on alusliikenteellä.
Alusten päästöt Helsingin Sataman hallinnoimilla suljetulla satama-alueella sekä vesialueilla lasketaan mukaan satama-alueen päästöihin. Satamaan tulo, laiturissaolo, manööveraukset sekä satamasta lähtö lasketaan mukaan. Maaliikenteen osalta mukaan lasketaan päästöt, jotka syntyvät suljetulla satama-alueella.
Päästöluokittain absoluuttiset hiilidioksidipäästöt olivat:
- Aluspäästöt 63 400 tonnia (+23 % verrattuna vuoteen 2021). Vilkastunut liikenne kasvatti hiilidioksidipäästöjä ja alukset ovat käyttäneet jonkun verran nesteytetyn maakaasun sijaan perinteisempiä polttoaineita.
- Työkonepäästöt 7 800 tonnia (+ 0 %). Satamaoperaattorien sähkökäyttöiset konttinosturit otettiin mukaan laskentaan.
- Kumipyöräliikenteen päästöt 6 400 tonnia (+1%)
- Oman toiminnan päästöt olivat 1 500 tonnia (-15 %). Määrä laski lämmönkulutuksen pienenemisen myötä. Sähkön kulutus kasvoi, mutta sähkö hankittiin hiilivapaista lähteistä. Vuosaaren sataman kaksoisramppien lämmityskulut otettiin mukaan laskentaan ja päivitettiin 3 vuoden ajalta takautuvasti mukaan. Lisäksi laskentaan otettiin mukaan sähkönkulutus tiloista, joissa Helsingin Satama on vuokralla.
Vuonna 2022 satama-alueiden päästöjen kokonaismäärä oli 79 100 CO2 tonnia (edellisenä vuonna 67 600). Edelliseen vuoteen verrattuna määrä nousi 11 600 tonnia ja 17 %.
Työkoneet ja kumipyöräliikenne
Helsingin Satama edistää toimillaan myös vähäpäästöisen maaliikenteen ratkaisuja. Työkoneiden ja autoilun sähköistämisellä ja niihin liittyvällä toimintaympäristön rakentamisella on tässä merkittävä rooli.
Satama-alueella rekkojen, kuorma-autojen ja trailerien päästöt olivat 6 400 tonnia (2021: 6 300), eli päästömäärä nousi noin 100 tonnia liikenteen vilkastuessa.
- Satama-alueella toimivien työkoneiden päästöt olivat 7 800 tonnia (2021: 7 800), eli päästömäärä, laski 6 tonnia. Laskentaan otettiin mukaan satamaoperaattorien sähkökäyttöiset konttinosturit ja ne käyttävät enemmän hiilivapaata sähköä kuin ennen.