Selkeä suunta kestävään kasvuun
Hankalien pandemia-aikojen jälkeen vuosi 2022 toi Helsingin Satamalle kaikkien aikojen rahtiennätyksen ja matkustajaliikenteen toipuminen pääsi kunnolla vauhtiin. Saimme myös kaupunginhallituksen myönteisen ennakkokannan Sataman kehittämisohjelmalle, ja laivaliikenteen keskittämisen suunnittelu jatkui täydellä vauhdilla. Kehittämisohjelma sekä loppuvuonna uudistamamme strategia antavat meille selkeät suuntaviivat kannattavaan ja kestävään kasvuun.
Vilkastunut liikenne nosti tappiollisten pandemiavuosien jälkeen Helsingin Sataman liikevaihdon lähelle korona-aikaa edeltänyttä tasoa. Tulos nousi lähes plussan tuntumaan, sillä kustannusten nousu painaa meitä kuten muitakin. Taloudelliset näkymät vuodelle 2023 ovat positiiviset.
Rahdin yksikköliikenteessä kasvoimme yleistä markkinaa nopeammin. Kuljimme hyvällä kasvu-uralla alkusyksyyn saakka, minkä jälkeen kasvun vauhti hieman hiipui. Kaikkiaan Helsingin Satama -konsernin kautta kulki 15,2 miljoonaa tonnia tavaraa. Määrä ylitti kirkkaasti edellisen ennätyksen vuodelta 2018.
Helmikuussa alkanut Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan muutti oleellisesti tilannetta myös Itämerellä. Se vaikutti Helsingin Satamaan kenties vähemmän kuin moniin muihin Suomen satamiin, sillä Venäjän liikenne ei ole ollut meillä isossa roolissa. Sillä oli toimintaamme kuitenkin välillisiä vaikutuksia. Talouden heikentyminen, energiakriisi ja korkea inflaatio nostavat kustannuksia.
Matkustajaliikenteessä saimme kokea hyvän koronapandemiasta palautumisen vuoden, jonka alkua omikron-variantti vielä rasitti. Kesäkauteen olimme erittäin tyytyväisiä, ja iso ilo on myös se, että matkustajamäärien noustessa matkustaja- ja asiakastyytyväisyytemme säilyivät hyvällä tasolla.
Helsingin houkuttelevuutta lisännee jatkossa myös Finnlinesin uudet laivat ja joulukuussa liikennöinnin aloittanut Tallinkin Suomessa rakennettu MyStar-alus.
Kaupunginhallituksen myönteinen ennakkokanta kehittämisohjelmaan saatiin tammikuussa 2022. Se ja sataman koko henkilöstön voimin yhdessä uusittu strategiamme antavat satamatoiminnalle selkeät edellytykset Helsingissä sekä mahdollisuuden kasvattaa toimintamme positiivisia taloudellisia vaikutuksia.
Jatkoimme täydellä vauhdilla kehittämisohjelman suunnittelua erityisesti Länsisataman liikenneratkaisun ja satamatunnelin osalta. Myös Länsisataman kapasiteetin nostoa koskeva ympäristövaikutusten arviointi käynnistettiin. Suunnittelu etenee hyvin yhteisvalmistelussa Helsingin kaupungin kanssa ja tavoitteenamme on, että rakentamaan voimme alkaa vuonna 2025 ja 2030-luvun alussa kehittämisohjelma on saatu toteutettua.
Kestävän kasvun varmistavan strategian uusimisen yhteydessä kiristimme myös hiilineutraaliustavoitteidemme aikataulua. Samoin veimme päättäväisesti eteenpäin toimenpiteitä ja investointeja, joilla edistämme ilmastotavoitteitamme: laajensimme maasähkötarjontaamme Länsisatamaan ja nostimme matkustajaterminaaliemme energiatehokkuutta.
Erityisesti vuoden aikana korostui jatkuvuuden hallinta, se, miten Helsingin Satama kriittisenä toimijana yhdessä muiden toimijoiden kanssa pystyy säilyttämään resilienssinsä jatkossakin.
Nyt on aika kiittää sataman omaa väkeä ja yhteistyökumppaneitamme siitä, että poikkeuksellisinakin aikoina satamamme toiminta on ollut varmaa ja liikenne on sujunut. Näillä opeilla on hyvä jatkaa eteenpäin ¬- yhdessä.
Ville Haapasaari,
Helsingin Sataman toimitusjohtaja