Rahtiliikenne vastasi toimintaympäristön haasteisiin

Rahtiliikenne Helsingin satamissa on tehokasta ja pystyi vastaamaan myös vuonna 2022 rajusti muuttuneen toimintaympäristön asettamiin vaatimuksiin.

Helmikuussa alkanut Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan muutti äkillisesti toimintaympäristöä myös Itämerellä. Varustamot joutuivat aikatauluttamaan aluksiansa uudelleen ja asemoimaan kalustonsa pois Pietarista. Helsingin Satama pystyi osaltaan vastaamaan myös tilanteen luomiin uusiin tarpeisiin, mikä kasvatti liikenneluvut kaikkien aikojen ennätykseen.

Koronapandemia ja Euroopassa käytävä sota ovat korostaneet Suomen meriliikenteen toimivuuden tärkeyttä. Helsingin Satama on poikkeusoloissakin pystynyt hyvin omalta osaltaan varmistamaan Suomen huoltovarmuutta. Suurin osa Suomen päivittäistavaratuotteista, sekä mm. teollisuuden tarvitsemia raaka-aineita ja tarvikkeita kulkee Helsingin satamien kautta.

Vuosaaren satamassa tehostettiin infraa

  • Vuosaaren satamassa valmistauduttiin investoinneilla Finnlinesin uudisrakennusohjelman hybridi Ro-Ro aluksia varten: Ro-Ro ramppeja levennettiin ja pistolaituria pidennettiin. Verrattuna Finnlinesin aiemman laivaston suurimpiin laivoihin kuljetuskapasiteetti kasvaa hybridi Ro-Ro aluksilla lähes 40 %.
  • Valaistusjärjestelmässä siirryttiin led-valaistukseen. Vuonna 2021 aloitettu hanke saatiin päätökseen syksyllä 2022. Vuosaaren kenttäalueiden uusi, energiatehokas valaisu tulee säästämään vuosittain n. 830 MWh. Ledit parantavat myös valaistuksen säätömahdollisuuksia ja niillä on hyvä suuntaavuus sekä ihmisen näölle edullinen ja hyvä värintoistokyky, mikä parantaa merkittävästi työturvallisuutta satamassa.
  • Keväällä 2021 aloitettiin A-laiturille kaksoisrampin rakentaminen Tallinnan Muugaan kulkevan Ro-Pax-liikenteen käyttöön. Kuitenkin koekäytön aikana syyskuussa tapahtui vahinko, jossa osa rampista rikkoontui. Korjaus aiheuttaa kuukausien viiveen ja rampin uusi valmistumisaikataulu on keväällä 2023.
    Kahden autorampin samanaikainen käyttö nopeuttaa ajoneuvojen lastaamista alukseen ja lyhentää kääntöaikoja. Uusi kaksoisramppi varmistaa Muugan liikenteen rahtivolyymin kasvattamisen entisestään, sekä koko Viron rahtiliikenteen kapasiteetin kasvumahdollisuudet Vuosaaren satamassa.
  • Pistolaiturille aloitettiin maasähköliitäntöjen rakentaminen. Ne tulevat palvelemaan Ro-Pax-liikennettä Saksaan. Hankkeen toteutus kuitenkin viivästyi alkuperäisestä suunnitelmasta, ja nyt valmista odotetaan 2023 syksyllä.
    Aluksen kytkeytyminen maista tarjottavaan sähköverkkoon laiturissa ollessaan parantaa ilmanlaatua ja vähentää hiilidioksidipäästöjä, sekä melua paikallisesti ja liittyy Helsingin Sataman hiilineutraaliusohjelman toteutukseen. Hankkeelle on saatu tukea EU:n Hansalink 2 investointihankkeelta.

Automaatio nopeuttaa porttitoimintoja

  • Länsisataman ja Katajanokan raskaanliikenteen sekä henkilöautoliikenteen porttitoimintojen automatisointiin liittyvät Smart Port -investoinnit saatiin rakennettua valmiiksi loppuvuodesta. Niiden käyttöönotto tehdään vuoden 2023 ensimmäisellä neljänneksellä.
    Älyteknologian avulla ajoneuvoista saadaan mittatiedot järjestelmään automaattisesti ja niiden perusteella näyttötaulut ohjaavat auton suoraan oikealle odotuskaistalle. Järjestelmä nopeuttaa lähtöselvityksen porttitoimintoja ja vähentää ruuhkautumista.