Lähialueyhteistyö paransi läpinäkyvyyttä ja lisäsi ymmärrystä
Sataman lähialueyhteistyössä vuonna 2022 korostui Sataman kehittämisohjelman lähtökohtien ja suunnittelun esittely lähialueiden asukkaille. Tiivis vuoropuhelu heti ohjelman alusta lähtien parantaa tarpeiden ymmärtämistä puolin ja toisin.
Hedelmällinen yhteistyö lähialueiden asukkaiden kanssa on Satamalle tärkeää. Lähialueiden viihtyvyys ja hyvä kommunikointi viitoittavat Helsingin Sataman työtä. Kaupunkiliikenteen kehitystyötä tehdään kaupungin kanssa yhteistyössä. Satamalla on myös omia, alueellaan toteutettavia hankkeita, joiden tavoitteena on saada laivaan nousua entistä joustavammaksi.
Satamatyötä tehtiin asukkaille ja suurelle yleisölle tutummaksi kertomalla toiminnasta avoimesti, osallistumalla paikallisiin tapahtumiin ja kuuntelemalla asukkaiden näkökulmia.
- Asukasyhdistyksille esiteltiin Sataman kehittämisohjelmaa keskustelutilaisuuksissa.
- Satama oli syyskuussa mukana Uudenmaan ELY-keskuksen kanssa kehittämisohjelmaan liittyvän ympäristövaikutusten arviointiprosessin ohjelmavaiheen YVA-yleisötilaisuudessa.
- Satama oli mukana tukemassa lähialueidensa yleisötapahtumia. Satama myös osallistui niihin tehden toimintaansa tutuksi lähialueidensa asukkaille mm. Itämeripäivässä, Vuosaaren satamapäivässä ja Jätkäsaaren Hyvän tuulen festissä.
- Facebook, Twitter, LinkedIn ja Instagram -somekanavilla Satama käy keskustelua satamatoimintaan liittyvistä asioista. Sataman somekanavilla on yhteensä yli 10 200 seuraajaa. Vuonna 2022 tärkeimpiä teemoja olivat mm. Satama työnantajana, ympäristöstä huolehtiminen ja uudet Helsingin reitillä aloittaneet alukset.
- Helsingin Satama järjesti jälleen keväällä ja syksyllä Jätkäsaaren naapurustossa siivousiltapäivän, jolla haluttiin osallistua henkilökohtaisesti alueen viihtyvyyden parantamiseen.
Yhteiskunnallisen hyödyn tuottaminen on Sataman vahvuus
Satama mittauttaa säännöllisesti mainettaan ja sen kanssa korreloivaa sidosryhmätukeaan. Koska Länsisatama on Helsingin satamaosista vilkkain, mittausta tehdään Jätkäsaaren asukkaiden keskuudessa. Samalla mittauksella selvitetään myös Helsingin kaupunginvaltuutettujen ja muiden kuin Jätkäsaaressa asuvien helsinkiläisten näkemyksiä.
Tutkimus on toteutettu Luottamus&Maine-mallilla vuosina 2016, 2017, 2019, 2020 ja 2022.
- Sataman mainearvosana jätkäsaarelaisten keskuudessa oli kohtalaisella tasolla: 3,21 (2020: 3,45). Vaikka Laskua oli joka osa-alueella, silti mielikuva siitä, että ”Satama tuottaa yhteiskunnallista hyötyä liiketoimintansa kautta” oli edelleen reilusti hyvällä tasolla.
Ilmastotyötä ja merellistä ympäristöä tuettiin edelleen
Helsingin Satama tekee sponsorointi-, markkinointi- ja viestintäyhteistyötä yritysten ja yhteisöjen kanssa, jotka ilmentävät Sataman arvomaailmaa esimerkiksi vastuullisuudesta ja yhteistyöstä ja vievät näitä tavoitteita eteenpäin.
Satama jatkoi vuonna 2022 yhteistyötä ja hyväntekeväisyyttä kahden pääteeman alla:
– Ilmasto ja merellinen ympäristö
– Osallisuus, yhteisöllisyys ja yhdessä tekeminen
- Kesällä 2022 Helsingin Satama ja Tapio Lehtinen Sailing Oy solmivat yhteistyösopimuksen koskien Tapio Lehtisen maailmanympäripurjehduksia vuosina 2022-2024. Molemmat jakavat sitoutumisen sekä ilmastokriisin ratkaisemiseen ja erityisesti merten hyväksi tehtävään ympäristötyöhön.
Lue lisää yhteistyöstä.